תפריט
כפתור ימני - כרטיסים כפתור אמצעי - ניהול מנוי כפתור אמצעי - חנות
כפתור ימני - כרטיסים כפתור אמצעי - ניהול מנוי כפתור אמצעי - חנות

עבודה לקיץ: ככה מתכוננים לעונה

ראיון נרחב עם מאמן הכושר רגב פנאן על מנוחה, תזונה, אימונים אישיים, שמירה על שחקנים, פיתוח יכולות, בדיקות רפואיות וגם טורנירי ההכנה בחו"ל

29/07/2019
ראשי · חדשות · עבודה לקיץ: ככה מתכוננים לעונה
עבודה לקיץ: ככה מתכוננים לעונה
מכבי FOX תל אביב סיימה באופן רשמי את העונה באמצע יוני ועד הפתיחה הרשמית של העונה מדובר ביותר משלושה חודשים. אז מה עושים השחקנים בזמן הזה? כיצד הם שומרים על הגוף? ועל מה יש להקפיד? בחיפוש אחר התשובות לשאלות ישבנו עם רגב פנאן, מאמן הכושר הראשי של המועדון, לשיחה על סיום העונה, ניצול הפגרה והיציאה המחודשת לדרך.  

מה הדבר החשוב ביותר מבחינת כושר רגע אחרי שמסתיימת עונה מפרכת? 
"קודם כל, המטרה העיקרית של השלב הראשוני של הקיץ זה לאושש את השחקן. לתת לו את המנוחה המוחלטת לגוף אחרי עונה אינטנסיבית של הרבה משחקים, טיסות ואימונים. טיפולים, להוריד עומסים, לבנות בחזרה מאגרים ומסת שריר שהלכה לאיבוד בעונה. זה אומר מנוחה של בין שבוע ל-10 ימים ולאחר מכן חזרה בהדרגה לאימונים. יש גם שחקנים שנמצאים במסגרות אחרות ועדיין משיכים לשחק, אז המנוחה שלהם היא מנוחה יותר אקטיבית כדי לשמור אותם בעניינים". 

עד כמה חשובה המנוחה לשחקן ברמות האלה? 
"מאוד מאוד. המנוחה של סוף עונה היא בעצם חלק מהעונה הבאה. שחקן שלא מאושש טוב בתחילת הקיץ, מן הסתם יגיע לתחילת העונה הבאה כשהוא עדיין לא מאושש בצורה מלאה ועדיין סוחב כאבים או פציעות קטנות שהיו לו בעונה החולפת. ברגע שיהיה לנו שחקן שהוא לא מאושש מהעונה הקודמת, אנחנו מקבלים שחקן שלא מוכן ב-100 אחוזים לעונה הבאה". 



אתה לוקח בחשבון את כמות המשחקים שיש בעונה כזאת? 
"מכבי משחקת בעונה בין 75 ל-90 משחקים, כולל את משחקי ההכנה. כמובן שזה משהו שנלקח בחשבון ומשפיע הרבה על הצורה בה אנחנו מכינים את העונה ואת מספר משחקי האימון בהכנה. קודם כל זה מתחיל מהמנוחה. שחקן שלא נח מהעונה מתחיל את העונה הבאה במצב לא אידיאלי". 

אילו דרכי אימון יש לשחקנים שנמצאים בחופשה? 
"רוב האימונים הם לא אימוני 5X5 או ארבעה מול ארבעה עם מגע מלא כאימוני כדורסל, אלא הרבה יותר עבודה אישית שמכוונת לכל שחקן לפי הצרכים שלו. זה תכנית משקולות וזה עבודה אתלטית לשיפור כל מיני יכולות כמו ניתור, זריזות רגלייחם ומישורי תנועה. יש עבודה אישית עם מאמנים אישיים של כדורסל, שכל אחד עובד על פיתוח היכולות (Skill development) שלו. אנחנו מתקשרים עם המאמנים של השחקנים בארצות הברית ואומרים להם מה אנחנו חושבים שצריך לקרות. גם בכוח, גם בכדורסל וגם בשיקום אם מישהו סוחב פציעה קטנה". 

על מה השחקנים צריכים להקפיד מבחינת תזונה בקיץ? 
"מי שאוכל מסודר במהלך העונה, בדרך כלל לא משנה יותר מדי בקיץ. כמובן ששחקנים מרשים לעצמם יותר כי הם גם נמצאים בתקופות קצרות של חופשות במהלך הקיץ. מצד שני הם מוציאים פחות אנרגיה - משחקים פחות, מתאמנים פחות. נפח האימונים קטן, אז צריך לאכול אחרת. הקווים הכלליים נשארים אותו דבר, יכול להיות שהכמויות משתנות. אצל שחקנים שצריכים להעלות מסת שריר, למשל, מן הסתם שהכמות לא כל כך יורדת. לשחקנים שנוטים לעליה במשקל משנים טיפה את התפריט כי הם באמת מתאמנים פחות. יש את התזונאית (רקפת אריאלי) ואותי ואנחנו משתדלים לקבל מהם מדדים גם כשהם נמצאים בארצות הברית כדי לבצע מעקב". 



האם קיץ הוא הזדמנות לשפר דברים מבחינת יכולות פיזיות? תוכל לתת דוגמאות? 
"בוודאי, הדוגמא הכי בסיסית ונפוצה היא מסת שריר וכוח. בעונה אנחנו נמצאים בעומסים גדולים מאוד וקשה לשמר מסת שריר כשאתה בכזה עומס של טיסות ומשחקים, כי בעצם אתה נמצא כל הזמן בפעילות. הרבה פעמים אתה מפרק מסת שריר וקורים לנו מצבים של תנודות גדולות במשקל שחקנים - מן הסתם למטה כי מאבדים מסת שריר. הקיץ הוא סביבה סטרילית יותר כדי לפתח מסת שריר, כוח וכוח מתפרץ כי פשוט אתה בונה את היום בצורה נכונה יותר סביב אימון הכוח. אתה יכול להתאושש כמו שצריך מאימון הכוח ולבנות את הימים של אימוני הכוח בלי משחק ש"מפריע" לזה".

אתה יכול לתת דוגמא של שחקן שהקיץ משמש הזדמנות לתוספת יכולות עבורו? 
"כל השחקנים שנמצאים במערכת, אבל דוגמא ספציפית יותר היא דני אבדיה. הוא סיים לפני בערך 10 ימים את הטורניר עם נבחרת העתודה, קיבל שבעה ימי מנוחה וכבר התחיל שוב לעבוד על עבודה הכוח שלו כחלק מהחודש האחרון של הפגרה. אנחנו מכוונים את דני לרמות גבוהות מאוד. דני צריך עדיין לגדול והוא עדיין מתבגר מבחינה פיזית, אנחנו צריכים לבנות עליו מסת שריר יותר טובה ולשפר המון אלמנטים. ניקח את החודש הזה גם כדי לבנות אותו מצד אחד וגם כדי לאושש אותו מהעומסים שהוא היה בהם בעונה ובקיץ. לבנות לו מסגרת שתקדם אותו לקראת העונה הבאה. יש לנו חודש לעבודה איתו וזה לא משהו שקורה יותר מדי עם שחקן כמו דני". 

האם יש לשחקנים תכניות אישיות שאתה בונה עבורם? 
"בוודאי. כל שחקן מקבל תכנית אישית, בין אם מדובר באלה שיוצאים לארצות הברית למהלך הפגרה או אלה שנמצאים פה בארץ, עובדים איתי ובאים להיכל לאימוני משקולות. כל אחד מקבל לפי הרקע שלו, היסטוריית הפציעות, גיל ומבנה גוף. כל שחקן מקבל תכנית אחרת. סנטר לא יעבוד כמו גארד וילד בן 18 לא יעבוד כמו שחקן בן 32. לכל אחד אני בונה תכנית שמותאמת לו, גם למניעת פציעות. העניין הגדול של להיות מאמן כושר בקבוצת כדורסל הוא לראות את האינדיבידואל בתוך הקבוצה ולמצוא מה הוא יכול, צריך ונכון לו". 




איך אתה מפקח על מצב השחקנים בקיץ? 
"לגבי השחקנים שנמצאים בארץ, זו עבודה יותר קלה. אתה רואה אותם כמעט כל יום, הם עובדים איתך או עם מאמני הכדורסל של המועדון. לגבי השחקנים שנמצאים בארצות הברית, הם מחויבים לדווח בוואטסאפ, בשיחת סקייפ או במייל. אני כל הזמן נמצא איתם בקשר. כמעט כולם עובדים עם צוותים בארצות הברית, אם זה מאמן כושר ומאמן כדורסל. התפקיד שלי הוא לפקח על הקשר בין המאמנים שלנו למי שעובדים איתם. פעם בשבוע אני מתקשר גם עם כל מאמן שעובד עם כל שחקן בארצות הברית. כמובן שאני שולח גם עקרונות ודגשים שחשובים לי וגם תכניות של מה שהשחקנים עשו איתנו במהלך העונה, כדי שהמאמנים שם יבינו מאיזה רקע הם מקבלים את השחקן".

אתה מבקש לראות את השחקן בשיחת וידאו או תמונה או שזה קורה רק במקרים בהם יש לך חשדות? 
"יש הרבה מקרים שאנחנו עורכים שיחות סקייפ, אבל הרוב זה וואטסאפ ומיילים. אני מקבל סרטונים מהמאמנים והשחקנים עצמם, אז מן הסתם אתה רואה, וגם באינסטגרם של השחקן". 

היו בעבר שחקנים שכן התעקשת לראות בשיחות וידאו? 
"כן, אבל אני אשמור לעצמי את השמות (מחייך). אתה צריך לראות את השחקן פיזית ומדי פעם מבקש: 'שלח לי את הווידאו של השחקן עושה ככה וככה'. זה נעשה גם כדי להעמיק את הקשר כדי שהשחקן יבין שהוא חשוב למועדון וגם כדי שאני אראה בעין ואקבל מושג קלוש לגבי מה שהשחקן עושה. כך גם המאמן של ג'ון דיברתולומיאו בארצות הברית, למשל, נהיה על אותו קו עבודה. יש כמובן דברים שאני בתור מאמן הכושר של השחקן לא מסכים שהוא יעשה, אז אלה דברים שחשוב לחלוק ויוצרים בסיס עבודה טוב". 



השחקנים חוזרים מחופשה במהלך חודש אוגוסט, מהם השלבים הבאים מבחינה גופנית בשורות הקבוצה? 
"קודם כל כל שחקן שמגיע מחויב לעבור 3 ימי בדיקות רפואיות. בדיקת מאמץ; בדיקת ריצה; בדיקות שתן; בדיקות דם; צילומי רנטגן לחלקים בגוף שאנחנו מחליטים שהם רלוונטיים; אקו-לב; בדיקת כוח שריר רגליים, שזו בעצם בדיקת ארבע-ראשי והמסטרינג כדי לראות אם יש א-סימטריות או הבדלים בכוח בין הרגליים". 

"אנחנו גם עושים סקירות אורטופדיות מתקדמות עם חברה ישראלית שאנחנו עובדים איתה המון שנים רק כדי לקבל מושג קלוש לגבי יכולות גופניות של כל שחקן. לראות איך כל שחקן עושה סקווט שתי רגליים, איך הוא קופץ, לאיזה גובה הוא קופץ, מה טווחי התנועה בכתף או בקרסול ולתת לנו רקע טוב. אחרי זה נכנסים להכנה הגופנית, שהיא חלק די משמעותי בשבועיים הראשונים כדי להכניס את השחקנים יותר חלק לעומס שהם הולכים לחוות בעונת המשחקים הבאה". 

האימונים הראשונים הם יותר אימונים גופניים ופחות אימוני כדורסל? 
"יש גם אימוני כדורסל, אבל החלק הגדול הוא הכנה גופנית - מפרקית, שרירית ומערכת עצבית. רובם של האימונים בנוי מחלק גופני ארוך יותר מאשר החלק של הכדורסל. גם בכדורסל בימים הראשונים אנחנו לוקחים את זה יותר באיזי, להכין את השחקן לתנועה על המגרש לפני שמכניסים אותו לאימון עם מגע".



יש פן גופני גם למשחקי ההכנה? יש לנו שלושה טורנירי הכנה בחו"ל. 
"בשיטת היורוליג החדשה אנחנו קצת מתחילים לשנות את הדעה שלנו לגבי זה. פעם כשהיית בא לקבוצה כמו מכבי, מספר משחקי ההכנה שאנחנו המלצנו עליו היה תשעה. בשנה שעברה ראינו שמספר משחקים גבוה בהכנה יכול לפגוע בקבוצה שמשחקת כל כך הרבה משחקים בעונה. אתה רוצה להשתמש במשחקי האימון כמשהו מכין ומלמד ולא להשתמש בזה בעונות כאלה כמשהו מעמיס. יש הרבה דרכים לבנות כושר של שחקנים, משחקי הכנה זו אחת מהם, אבל זה לא הכל. גם דרך אימונים איכותיים אתה יכול לבנות עבודה גופנית טובה וכושר טוב. גם בעבודה בחדר כושר אתה יכול לבנות ולהשיג את המטרות". 

"בכלל, לא רק אצלנו אלא גם בקבוצות יורוליג אחרות ובכל הקבוצות ב-NBA התחילו להבין שמשחקי ההכנה זו לא המטרה, אלא אמצעי. צריך להיות מאוד מחושבים. גם אם יש מספר משחקי אימון גבוה, צריכים לחלק עומסים בין השחקנים. היה לנו קשה בשנה שעברה בגלל כל הסיפור של הנבחרות ושחקנים שהצטרפו מאוחר. קצת סבלנו מזה, אז אנחנו צריכים ומנסים לעשות עבודה יותר טובה בזה".



מכבי פייסבוק מכבי פייסבוק מכבי פייסבוק מכבי אינטסגרם
לוגו מכביסט

מועדון האוהדים של מכבי תל אביב

רק מכביסטים זוכים להטבות מיוחדות, מבצעים, הנחות, מפגשים ואירועים לרשומים בלבד

הצטרפו עכשיו!
סמית
הטבות מכביסט
הצטרפו למועדון מכביסט
זכר
נקבה

תאריך לידה:
על ידי הרישום הנני מצהיר כי אני מעל גיל 18, מאשר את התקנון וקבלת תוכן פרסומי ועדכונים ממועדון הכדורסל מכבי תל אביב
×